Podlaska Oktawa Kultur – XII Międzynarodowy Festiwal Muzyki, Sztuki i Folkloru, Białystok i województwo podlaskie, 24-28 lipca 2019 r.
Program Oktawy na Ziemi Łomżyńskiej
Zambrów
godz. 18:00, Miejski Ośrodek Kultury: ASOCIACIÓN FOLCLÓRICA DE COROS Y DANZAS „SAVIA VIVA” DE CORIA (Hiszpania)
Savia Viva to stowarzyszenie miłośników muzyki i tańca, które zrzesza ponad 70 członków. Zespół kładzie szczególny nacisk na kontynuacje folkloru muzyczno-tanecznego z miasta Coria i autonomicznego regionu Extremadura. Region jest bogaty w liczne pieśni i tańce, które zespół adaptuje w choreograficznych opracowaniach. Stowarzyszenie jest organizatorem własnych festiwali folklorystycznych.
Piątnica
godz. 18:00, Gminna Hala Sportowa: JUNII BRAŞOVULUI (Rumunia), WODA NA MŁYN (Polska)
ASOCIATA ANSAMBLUL FOLKCLORIC JUNII „JUNII BRAŞOVULUI” (Rumunia)
Zespół pieśni i tańca powstały w 1972 r., prezentuje kulturę rumuńską. Poprzez swoje koncerty pragnie odtwarzać atmosferę kultury wsi, jest kontynuatorem zwyczajów przekazywanych z pokolenia na pokolenie. W świecie rumuńskiej wsi poezja, pieśni, muzyka, taniec są zakorzenione mocno, tworząc nierozerwalne więzi. Zespół pragnie być strażnikiem i kontynuatorem tych wartości.
WODA NA MŁYN (Polska)
Grupa taneczna Woda na Młyn powstała w grudniu 2013 roku z inicjatywy tancerzy oraz instruktorów, byłych członków warszawskich uczelnianych zespołów pieśni i tańca. Z miłości do folkloru i chęci kontynuowania swoich pasji stworzyli zespół, który wypełnia nie tylko warszawską, ale też ogólnopolską niszę tańca ludowego. Korzystając i czerpiąc z polskich tradycji, Woda na Młyn tworzy kompozycje stylizowane do współczesnej muzyki folkowej i jazzowej bazującej na muzyce ludowej i szlacheckiej. Woda na Młyn to zespół, który szuka inspiracji i powiązań międzykulturowych, łączy dyscypliny sztuki i szuka nowych kontekstów scenicznych dla tańca ludowego, traktując go jako środek artystycznego wyrazu.
Zambrów
godz. 18:00, Miejski Ośrodek Kultury: VOLYNSKYI NARODNYI HOR (Ukraina)
VOLYNSKYI NARODNYI HOR (Ukraina)
To zawodowy zespół artystyczny, założony w 1978 roku w Łucku, mieście obwodu wołyńskiego. Od roku 1989 głównym dyrygentem i kierownikiem artystycznym jest Aleksandr Stadnyk. Podstawę repertuaru chóru stanowią utwory muzyczne oraz opracowania choreograficzne tańców i pieśni ukraińskich, szczególnie z Wołynia. Grupa w swoim dorobku ma 3500 koncertów, z dużym powodzeniem występowała na terenie całej Ukrainy, ale także poza jej granicami. Muzyków oklaskiwano w największych salach koncertowych Kanady, Stanów Zjednoczonych, Włoch, Grecji, Austrii, Belgii, Francji, Niemiec, Polski oraz w wielu innych krajach Europy.
Czyżew
godz. 17:00, Gminny Ośrodek Kultury: ORKIESTRA INSTRUMENTÓW LUDOWYCH (Białoruś)
ORKIESTRA INSTRUMENTÓW LUDOWYCH „LIDA STATE MUSICAL COLLEGE” (Białoruś)
Orkiestra powstała w 1974 r. Dyrektorem artystycznym jest Elena Sechko. Grupę tworzą studenci i wykładowcy Lida State Music Collage. Repertuar jest bardzo zróżnicowany: to klasyczne utwory rodzimych i zachodnich kompozytorów, własne aranżacje ludowej muzyki i współczesne opracowania oparte na folklorze. Ideą zespołu jest prezentowanie tradycji białoruskich poprzez muzykę.
Szepietowo
godz. 18:00, Gminny Ośrodek Kultury: PADLASKI WIANOK (Polska)
BIAŁORUSKI DZIECIĘCY ZESPÓŁ TANECZNY „PADLASKI WIANOK” (Polska)
To taneczny zespół białoruski w Polsce. Powstał w 2015 r. przy Stowarzyszeniu na Rzecz Dzieci i Młodzieży Uczących się Języka Białoruskiego AB-BA w Białymstoku. Zespół pragnie zasiewać ziarno miłości do folkloru już od najmłodszych lat. Choreografie tworzone na bazie ludowych tańców przeplecione są zabawami i zwyczajami charakterystycznymi dla kultury białoruskiej. Jednocześnie poziom artystyczny kreowany jest na solidnych podstawach baletowych. Kierownikiem zespołu jest Oksana Prus.
Grajewo
godz. 17:00, Grajewskie Centrum Kultury: ORKESTAR KRISTIJANA AZIROVIĆA (Serbia), WODA NA MŁYN (Polska)
ORKESTAR KRISTIJANA AZIROVIĆA (Serbia)
Bałkańska orkiestra powstała w 2004 r. W 2008 r. zakwalifikowali się do prestiżowego festiwalu GUCA, który jest największym wydarzeniem muzycznym bałkańskich instrumentów, szczególnie trąbki. Festiwal otworzył zespołowi szeroko drzwi do sukcesów. To grupa pełna wigoru i serbskiego ducha. Bałkańskie rytmy i „najlepsza serbska trąbka” (główna nagroda festiwalu GUCA) to wyznaczniki wysokiego poziomu wykonawczego.
Hodyszewo/Nowe Piekuty
godz. 13:00, sanktuarium Matki Bożej Pojednania w Hodyszewie: ORKIESTRA INSTRUMENTÓW LUDOWYCH (Białoruś)
Zabiele/Kolno
godz. 13:00, sala gimnastyczna SP w Zabielu: SAVIA VIVA DE CORIA (Hiszpania)
Rajgród
godz. 18:00, amfiteatr przy Górze Zamkowej (w razie niepogody Zespół Szkolno-Przedszkolny w Rajgrodzie, ul. Stanki 14): MTSVERVALI (Gruzja), ZPiT UJ „SŁOWIANKI” (Polska)
N(N)LE CHOREOGRAPHIC ANSAMBLE „MTSVERVALI” OF THE ADJARIAN A. R. (Gruzja)
Zespół powstał w 1994 r. w Batumi. Jego repertuar zawsze bazuje na tradycjach gruzińskich, a opracowania sceniczne to spektakle pełne żywiołowości i nieposkromionej energii. Tańce ludowe w ich wykonaniach to m.in. chorumi (wojenny taniec adżarski), chewsuruli (taniec z mieczami i tarczami) czy raczuli (świąteczny taniec chłopców i dziewcząt). Młodzieżowy zespół prezentuje bardzo wysoką klasę artystyczną.
ZESPÓŁ PIEŚNI I TAŃCA UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO „SŁOWIANKI” (Polska)
Zespół powstał w 1959 r. przy Katedrze Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Członkami zespołu są głównie studenci i absolwenci UJ, innych krakowskich uczelni, a nawet studenci zagraniczni polskiego pochodzenia. W zespole mają możliwość rozwijania swoich zdolności i zamiłowań artystycznych. Popularyzując polską kulturę narodową oraz kulturę ludową innych narodów słowiańskich, zespół prowadzi wśród młodzieży działalność edukacyjną w zakresie muzyki, tańca, śpiewu i etnografii.
Szczuczyn
godz. 19:00, Biblioteka Centrum Kultury: KUPALINKA (Białoruś)
FOLK GROUP „KUPALINKA” (Białoruś)
Zespół folkowy „Kupalinka” posiada swój niepowtarzalny charakter. Ich koncerty przepełnione są żywiołowymi rytmami osadzonymi w białoruskim folklorze. Dzięki zespołowi ludowe piosenki dostają nowe brzmienie, zyskując świeżość. Moc dźwięku bijąca ze sceny powoduje uwalnianie się energetycznych endorfin i sprawia, że nogi same zaczynają tańczyć.
|
Komentarze